BLOG

19/12/2014

Laat de natuur zijn gang gaan

Onlangs las ik in een boek over de 'Summerhill School' dat 'aanvaarding' en 'zelfbestuur' uit zichzelf therapeutisch' werken. Naar mijn gevoel klopt dat volledig! Ook al betrap ik mezelf er af en toe op dat ik denk dat ik of iemand anders ergens anders 'zou moeten zijn' of dat ik de 'oplossing' beter weet. (Wat uiteraard heel menselijk is). Het uitgangspunt bij de 'Summerhill School' of de 'Sudbury School' is dat ieder kind gaat leren wanneer het zijn tijd is... Ik voeg eraan toe dat dit ook zo is bij volwassenen. Jammer genoeg leren we juist wat anderen belangrijk vinden en op het tijdstip dat anderen bepalen voor ons. Toen ik dat boek las, vielen er veel puzzelstukjes op hun plaats... Ik geloof heel sterk dat iedereen potentieel in zich heeft, dat zich op het (voor die persoon) 'juiste' moment ontvouwt. Net zoals bij de rups en de vlinder. Door het proces kunstmatig te gaan versnellen/forceren, breng je juist schade toe. Dit kan o.a. bewezen worden door het feit dat er op zulke scholen geen gevallen van dyslexie zijn... Door onze angst en onze conditionering verstoren we het 'natuurlijke' proces dat reeds perfect is. Van nature zijn we allemaal 'leergierig' en 'enthousiast'. Stoppen met 'ons verplicht voelen' of 'verplichten', brengt ons terug in die staat. Er zijn effectief kinderen die op hun 8e nog niet kunnen lezen of schrijven op zulke scholen. Tot die tijd doen ze gewoon wat ze graag doen. Zo komen ze op een dag (en die is voor iedereen verschillend)  te weten wat ze echt graag doen en waar ze goed in zijn. Dan doen ze wat 'nodig' is om dat aan te leren... Hierbij blijkt telkens weer dat die kinderen hun 'leerachterstand' snel inhalen. Bij mij werkte dit ook zo. Ik kon niet echt 'aarden' in het reguliere onderwijs. Ik ben dan ook gestopt in mijn vijfde middelbaar. Tot ik op mijn 26e vond wat mij echt interesseerde. Toen ben ik beginnen 'leren'. Een tijdje verslond ik 2 boeken per week. Het kostte mij geen moeite. Ok, ik heb geen 'brede' kennis. Vraag me niets over wiskunde of aardrijkskunde... Maar hoe belangrijk is dat in mijn leven? Niet belangrijk, anders had ik hier ook wel weer over opgezocht of trainingen gevolgd... Voortaan wil ik nog meer de natuur gewoon zijn gang laten gaan en erop vertrouwen dat ik op het juiste moment, het juiste zal leren...